baketips for allergikere og cøliakere

 

Baking med glutenfritt mel

  • alle ingredienser skal være romtempererte.
  • rett temperatur er viktig, 37C for ferskgjær, 45-50C for tørrgjær. Bruk termometer.
  • bruk mel på hender og bakebord når du arbeider med deigen.
  • tilsett Fiberhusk eller Pofiber i melet, dette gir saftig bakverk. Skal svelle i vann, for deretter å tilsettes deigen.
  • tilsett 1/2 dl rismel pr. brød i deigen for et saftigere bakverk.
  • tilsett litt sukker i deigen for hevingens skyld.
  • litt ekstra olje og evt. egg i brødet forbedrer holdbarhet og konsistens.
  • deigen skal være så løs at du kan helle den opp i brødform, muffinsform og lignende.
  • pizzadeig eller sconesdeig helles på stekeplate, bruk slikkepott med formfett som hjelpemiddel.
  • ta brødet ut av formen de siste 10 min av steketiden, og sett tilbake i ovnen.
  • ikke skjær i brødet før det er helt avkjølt.
  • skjær opp brødet i skiver og frys ned. Ta opp det du trenger til hvert måltid. Tines raskt i brødrister.
  • glutenfritt brød passer godt å lage i brødbakemaskin.
  • blir brødet tørt har du brukt for mye mel eller for lav temperatur i ovnen.
  • ved kompakt brød har deigen stått for kort tid til heving, evt. feil temperatur på gjæren.
  • får du store hull i brødet kan du ha brukt for lite mel, for lang gjæringstid eller for kort gjæringstid.
  • en må bruke mer væske i sauser og supper når en bruker glutenfritt mel.

 

Baking uten egg

Dersom du skal prøve deg fram med baking uten egg kan det være nyttig å kjenne til en tommelfingerregel. Når du heller røren i formen skal den flyte sakte utover. Røren skal ikke være så tynn at den renner, eller så tykk at den må skyves utover i formen. Tilsett væske eller mel etter behov.

  • spray med formfett på bakverk, dette erstatter penslingen med egg
  • bruk frukt eller grønnsaker i kakebakst for å få en saftig og smakfull deig
  • del kakebunnen i to og dynk med litt søtet væske, evnt fyll for å få et saftigere resultat
  • se erstatning for egg


Erstatning for egg

Chiafrø

1 ss frø (kan knuses)+ 3 ss varmt vann, erstatter 1 egg

Maisennamel, maismel

God bindeevne, kan erstatte egg i pannekaker, vafler og lignende. Gir fin farge

Potetmel

God bindeevne, kan erstatte egg i pannekaker, vafler og lignende

Eggerstatningspulver

1 ts erstatter 1 egg. Piskes ut i vann før bruk

Bakepulver

1 ss erstatter 1 egg

Soyamel

1 ss erstatter 1 egg

Agar Agar

Vegetabilsk stivelsesmiddel

Hornsalt / Hjortetakksalt

Hevingsmiddel, gir sprøtt bakverk

Natron

Hevingsmiddel, krever syre i deigen

Formfett

Sprayes på bakverk i stedet for pensling med egg

   


 

Ønsker du å gå på bakekurs? Se her

Allergikokken AS. Hilde Brenne Rugås, Øvre Stokkavei 19, 4023 Stavanger. Tlf 926 66 486 hilde.rugaas@gmail.com