Dette kan du spise / drikke ved laktoseintoleranse

Mange med laktoseintoleranse kan ha litt laktose hver dag, spesiellt dersom det er fordelt i små mender utover dagen. I motstning til melkeallergikeren kan en med laktoseintoleranse spise hvit ost. Harde hvite oster som er lagret mer enn 3 mnd er helt fri for laktose. Se listen under for å få en oversikt over laktoseinnholdet i de ulike matvarene.

Melk

  • Tine Laktosefri Lettmelk
  • TineMelk; Laktoseredusert
  • Tine Smaksatt skolemelk (kakao/bringebær)
  • Litago lettere Sjokolademelk
  • Soyamelk
  • Havremelk
  • Rismelk (inneholder lite næringsstoffer og er ingen god erstatning for melk)

Tørrmelk inneholder mye laktose, og vanlig melk inneholder endel laktose. Laktoseredusert lettmelk har svært lite laktose og tåles av de fleste med laktoseintoleranse. Barn under 1 år bør bruke morsmelkerstatning, avtalt med lege

 

Fløte

  • Tine Laktosefri Matfløte/Kremfløte
  • Coffeemate fløteerstatning
  • Menkomel fløteerstatning
  • Oatly Imat havrefløte, kan ikke brukes av cøliakere
  • Alpro soya fløteerstatning
  • Soyatoo fløteerstatning. Kan vispes stiv
  • Odense Erlet (inneholder palmekjerneolje)Kan vispes stiv. Vispes lenge med vaniljesukker og melis for å få et godt luftig resultat. Tilsett ørlite salt for å ta bort "jernsmaken"
  • Granose soyacreem
  • GoGreen visp (ikke for cøliakere)Kan vispes stiv

Vanlig fløte inneholder endel laktose, og må brukes med forsiktighet. Husk at fløte og melkeis har høyt laktoseinnhold

Yoghurt

  • Sprett yoghurt 4%
  • Laktosefri Yoghurt Naturell
  • Laktosefri Yoghurt vanilje/blåbær
  • Laktoseri Biola syrnet m blåbær
  • Soyayoghurt

Rømme

  • Tine Laktosefri Lettrømme
  • Sour supreme soyarømme

Vanlig rømme inneholder endel laktose.

Syrnet Melk

  • Kulturmelk
  • Kefir
  • Cultura
  • Biola
Syrnet melk inneholder samme mengde laktose som vanlig melk. Allikevel tåler en laktoseintolerant denne melken bedre, fordi noe av laktosen omdannes til melkesyre. Bakteriene  i de syrnede produktene vil også hjelpe til med å fordøye melkesukkeret. Og det at det er en tykkere konsistens, gjør at melken passerer langsommere, og blir derfor bedre fordøyd.

 

Smør / Margarin

  • Vanlig margarin
  • TineSmør inneholder kun 0,6 g laktose pr 100g
  • Soft spesial plantemargarin uten melk og soya
  • Melange uten salt og melk
  • Organic margarin
  • Nutana plantemargarin

De fleste vil tåle vanlig margarin og smør. De inneholder lite laktose

Ost

  • Jarlsberg
  • Norvegia, alle typer
  • Gouda
  • Edamer
  • Synnøve gulost
  • Vita hjertegod ost
  • Ridderost
  • Muggoster
  • Nøkkelost
  • Sveitserost
  • Norbo
  • Port Salut
  • Balsfjord
  • Snøfrisk hvitost
  • Magre smøreoster
  • Muggoster
  • Tine Creme Cheri smelteost
  • Mozzarella 23%

Faste hvite oster og smøreoster inneholder svært lite laktose, og kan også brukes av de med laktosefri kost. (mellom 0 og 0,5g pr 100g ost) Brunost og prim inneholder derimot mye laktose. (mellom 37 og 46 g pr 100g brunost)

Kakefyll / vaniljesaus

  • Lages med laktoseredusert melk eller annen melk som tåles
  • GoGreen vaniljesaus (ikke for cøliakere)
  • Oatly vaniljesaus (ikke for cøliakere)
  • Visp Odense Erlet godt med vaniljesukker og melis. Tilsett ørlite salt for å ta bort "jernsmaken"

Sjokolade

  • Minde Mocca
  • Minde blokksjokolade
  • Nidar Boccasjokolade
  • Odense Mørk kakao sjokolade  
  • Helios sjokolade
  • Enkelte typer mørk kokesjokolade

Vanlig sjokolade inneholder endel laktose. Husk å sjekke innholdsfortegnelsen nøye, produsentene kan fort gjøre endringer på innholdsfortegnelsen. 

Desserter, kaker, søtsaker

  • Inneholder som regel mye laktose....

Laktoseintoleranse

Hva er KeruTab?

Allergikokken AS. Hilde Brenne Rugås, Øvre Stokkavei 19, 4023 Stavanger. Tlf 926 66 486 hilde.rugaas@gmail.com